Living Room Project Berlin

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The set-up of this project is simple: participants choose a painting in Wijnvoords atelier and take it home for a period of three months. At the end of this time a photograph is taken of the painting in this private environment. Every year a book is made, and every new edition has a different angle:

2014 approached the private vs. the public, as Heinz Bude and Karin Wieland wrote:
‘Der Mut, den der Beteiligung an Marian Wijnvoords Projekt erfordert, ist der Mut, die öffentliche Ausdrucksfähigkeit seiner eigenen Privatheit zur Disposition zu stellen. Marian provoziert diesen Mut in Berlin zu einem Zeitpunkt, da diese Stadt nicht mehr nur das Experimentalfeld für eine „kreative Klasse“ (Richard Florida) globalen Zuschnitts sein will. Der Siegeszug von Berlin als Ort, wo passiert, was nirgendwo sonst passiert, fand unter der Maxime, dass hier alles Private öffentlich wird, statt. Jetzt ist es an der Zeit, dass das Öffentliche wieder privat wird und die Fragen nach einer städtischen Lebensform ermöglicht werden, die in der Verhältnisbestimmung von Öffentlichem und Privatem ihr formatives Prinzip erblickt.’

2015 emphasized the human scale, as described by Forbes Morlock:
‘The scale—of the work and of the transaction—is human. The paintings are small in size. They can be lifted easily off the wall, packed up, and carried home. They fit simply into a living room, adapting themselves to ordinary daily life.
A studio is already a less sacred space than a museum or gallery. To lift the work from the wall—to help it to leave its protected domain—transforms received ideas of how to behave with a painting. The photographs show how easy and natural it is to hold a painting in your hands. The moment it is physically supported by someone the work changes from an object of contemplation into something you can actually possess. No less fragile, it is accessible in a new way.
The Living Room Project challenges our art-historical frameworks, our critically distant judgements. It foregrounds another, little-remarked way of looking at painting -living with an object. Tricking us into flipping back and forth, measuring what we think against how we behave, it disorients us all just a little bit.’

2016 documentated the personal experience with painting, conversations were held with all participants, written up by Kerstin Ehmer:
’Als ich das Bild in meine Wohnung gebracht habe, wusste ich lange nicht wohin damit. Es war ein Fremdkörper, den ich im Schlafzimmer zuerst nicht ausgehalten habe. Ich habe mehrere Standorte ausprobiert. Zwischendurch wollte ich es schon zurückbringen. Dann habe ich mich daran gewöhnt.

WIJNVOORD/NAGEL/MORLOCK for KRAATZ

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